Bikewheels-handgespaakte-wielen-bouwen

Wielen bouwen

wielen-bouwenDe wielen worden door ons vakkundig en volgens een bepaalde filosofie in elkaar gevlochten. De wielen van een mountainbike met schijfrem vereist een andere benadering van bouwen dan een wielset voor bijvoorbeeld een racefiets met velgrem omdat hier meer krachten vanuit het hart van het wiel aanwezig zijn.
Voor het vlechten van de wielen hebben wij een bepaalde bank waarin de velg en de naaf geplaatst kunnen worden. Hierna wordt het wiel "ingevlochten" waarbij de schroefdraad van de spaken vooraf met speciale olie behandeld worden. Dit zorgt dat naderhand het opspan proces wat makkelijker gaat en de spaken minder torderen.

Na het invlechten wordt het wiel in de Centrimaster wielrichter geplaatst. De Centrimaster is de sublieme richter die zeer, maar dan ook zeer nauwkeurig is. Nadat we het contactoppervlak tussen nippel en velg gesmeerd is met speciale olie gaan we beginnen om de spaken allemaal op dezelfde lengte te zetten met een speciaal tooltje.
Nadat dit is gebeurt gaan de spaken aan één kant langzaam aandraaien zodat het wiel langzaam op spanning komt. Dit gaan we eveneens aan de andere kant doen en zodra de spaakspanning op ca. 700 tot 800 Nm spaakspanning komt halen we het wiel eruit en gaan we een aantal handelingen doen:

  • Spaakkoppen goed in de flens van de naaf zetten met een speciale tool
  • Het richten van de spaak van de flens van de naaf naar de nippel in de velg
  • Het rekken van de spaken, indien nodig meerdere keren

Nu zal blijken dat de spaakspanning af genomen is met ca. 350 tot 450 Nm spaakspanning afhankelijk van de gebruikte spaak. Dit gebeurt dus niet meer tijdens uw eerste ritten op de fiets en zodoende dat onze wielen dus ook goed blijven en niet na behandeld hoeven te worden.

Nu gaan we het wiel weer langzaam opspannen waarbij we tevens het wiel goed "rond" gaan zetten. Dit houd in dat ik het wiel ga controleren op een eventuele hoogteslag en deze ga terug brengen binnen een marge van 0.2 mm met uitzondering van de eventuele lasnaad omdat deze soms onvoldoende te "beïnvloeden" is of dat dit ten koste gaat van je balans in de wielset.

Hierna gaan de wielset verder op spanning zetten waar we ook gebruik gaan maken van onze spaakspanningmeters van DT Swiss, Hozan of de P&K Lie. De eindcontrole gebeurt altijd met de DT Swiss Tensio meter.
Ook wordt in dit stadium het wiel afgedrukt. Op deze manier zorgen we ervoor dat u uiteindelijk een stijve stabiele wielset krijgt en die ook goed blijft.
Als laatste worden de spaken op de juiste spanning gezet met de DT Tensio meter en hierna wordt het wiel gechecked of deze exact in het midden staat en wederom afgedrukt en dit doen we net zolang totdat het wiel kaarsrecht blijft.
Zo leveren we een wielset waar u jarenlang plezier aan beleefd. Wielset kan op uw wens tevens van BikeWheels decals worden voorzien. Deze hebben wij in alle soorten en maten.
Op de factuur vermelden wij het gewicht van de wielset en tevens vermelden wij de spaakspanning per zijde van de wielen zowel voor als achter.