Bikewheels-handgespaakte-wielen-wielstijfheid

Wielstijfheid

Meer en meer krijg ik aanvragen voor mooie wielsets en dan nog het liefst met zo weinig mogelijk spaken en als het even kan dan nog het liefst uitgevoerd met platte spaken om zo een zo fraai mogelijke wielset te bouwen aan een zo laag mogelijk gewicht. Uiteraard doen wij het graag voor u echter zijn er een aantal factoren die belangrijk zijn.
Hieronder probeer ik uiteen te zetten wat voor invloed de diverse onderdelen hebben op een wielset.

Naaf

Hoe breder de naaf des te stijver kan hiervan een wiel gebouwd worden. Met de breedte bedoelen we hier de afstand gemeten van flens tot flens. Verdere is de hoogte van de flens bepalend voor de benodigde spaaklengte en dit heeft ook weer invloed op de stijfheid. Hoe hoger de flens is, des te korte is de benodigde spaak wat weer resulteert in een stijver geheel.

Velg

Allereerst het materiaal, de meeste velgen zijn van aluminium en deze variëren zeer in stijfheid. De hoogte van de velg heeft hierop invloed, hoe hoger de velg des te stijver deze is, hetzelfde geld eveneens voor de breedte van de velg. Daarbij komt ook nog eens welk aluminium is gebruikt en wat de wanddikte is. Vaak gebruiken wat bredere velgen een extra wand wat de velg zeer stijf kan maken. Voorbeelden hiervan zijn de NoTubes Arch en Ryde Trace Trial en de Notubes Alpha 400. De hoge carbon velgen bouwen doorgaan heel stabiel doordat deze velgen van zichzelf vaak zeer stijf zijn. Dan heb je nog velgen met een off-center of ook wel asymmetrische velg genaamd. Deze zorgt ervoor dat er met meer gelijkwaardigere spaakspanning tussen links en rechts gespaakt kan worden waardoor er een stabieler wiel mee gebouwd kan worden. Dit heeft voor de racefietsen alleen zin voor het achterwiel. Bij de mountainbikes voorzien van schijfrem kan het ook van nut zijn in het voorwiel.

Dan volg de spaak, allereerst is van belang de lengte van de spaken, dus de afstand die de spaak moet overbruggen van de flens van de naven tot aan de nippel die in de velg komt. Het aantal spaken is tevens zeer bepalend voor de stijfheid in de wielset. Hoe meer spaken des te stijver het wiel wordt. De manier van spaken, radiaal spaken daar waar het kan bouwt een zeer stijf wiel, wat overigens niet wil zeggen dat met een kruispatroon geen stijf wiel kan worden gebouwd. Hoe dikker de spaak, des te stijver deze is. Een spaak met een middensectie van 1.8 mm is nu eenmaal van zichzelf stijver dan een spaak met 1.5 middensectie of een aero spaak. Deze laatste kan vaak hoge spaakspanningen aan waardoor deze spaken vaak in wielsets verwerkt worden voorzien van een carbon velg.

Kortom een wielset is een som der delen. Het een gaat vaak weer ten koste van het ander. Schoonheid gaat vaak voor. Wij helpen u graag een verantwoorde keuze te maken want vaak gaan schoonheid en stijfheid hand in hand maar te vaak wordt in mijn optiek de kritisch grens opgezocht. En dat terwijl er echt mega krachten op het achterwiel van de racefiets wordt losgelaten bij vol aanzetten of sprinten. Hetzelfde geld voor de mountainbikes waar we met de huidige generatie schijfremmen ook het voorwiel nog eens enorm belasten bij het remmen in bijvoorbeeld afdalingen.

Verantwoorde keuzes nemen, wij helpen u er graag bij.